A pessimist sees a difficulty in every opportunity An optimist sees opportunity in every difficulty

Friday, April 12

Kisah Nasi Ayam

Assalamualaikum
Waah tajuk nak world aje. Anyway dari minggu lepas saya teringin nak makan nasi ayam. Kalau ada yang xpuas ati "hekeleh nasi ayam pon nak cerita" dah xpayah baca. Haha. Susah taw nak makan nasi ayam kat sini. Semua kene usaha sendiri. Nasib baik xpayah tanam padi sendiri @!%&
alhamdulillah =)

So cerita nya mula bila saya tiba2 teringin nak makan nasi ayam. Saya jenis xberani potong ayam sebab kesian, kalau nak ayam, saya nak ayam yang dah siap potong. Kene lah carik mana2 kedai turki yang ada jual. Pusing punya pusing sesat2 siap tapi xjumpa and xada.
Jadi saya tekad "beli je lah ayam sekor tu, potong sendiri. xpe Allah kata makan. Jangan kesian. Potong ajae. "Ayam sekor yang halal normally ada je jual kat supermarket sini. Tapi tapi tapi saya carik3 xada. Pikir positive, oh habis kot. Esok nya pegi lagi supermarket. Tiga supermarket tak ada juga. Diorang memang xjual dah agaknya ayam halal. Ini DISCRIMINATION betol. xpuas ati pon balik je lah rumah.
Semalam saya pon naikkan lagi semangat cari ayam halal. Akhirnya berjaya jumpa cik ayam!
jangan lah lari cik ayam, penat saya carik taw.
So dah dapat beli ayam semalam, semangat dah nak buat nasi ayam.
tiba tiba tiba tiba
GARAM ABIS PULOK
Saba je lah. Nak keluar pegi kedai, malas lah, sejuk plus hujan. Saya pon tahan je lah mengidam tu. Hari ni balik kelas dengan semangat nya beli garam, Dan berjaya buat nasi ayam!
alhamdulillah dapat jugak makan nasi ayam

moral of the story :
usaha tangga kejayaan dan semua org boleh pegi berterima kasih dekat semua makcik pakcik yang bukak warung. Kerana diorang lah kita boleh makan apa yang kita nak dengan bahagianya. =)
TIME KASEH MAKCIK PAKCIK!

Malaysia nomo pogoshipta!

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:
[2:155]

22 comments :

  1. Must be tough on you =.="
    Now I should be more grateful cause there is a Chicken Rice shop just around the corner in here x)
    Maybe later you can write about germany food, I never know any of it yet.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dpt jgk mkn nasi ayam. ehehe.
    BTW follow sini #58

    ReplyDelete
  3. sedapnye nasi ayam tu
    lapar pulak perut ni nengok

    follow sini..ke 61..jemput singgah ke blog Yumida http://umikasum.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. pndainya bt betul tu kena usaha pasti berjaya

    ReplyDelete
  5. aha, nasib baik pandai buat sendiri ;) -Hai, saya balas kunjungan :)

    ReplyDelete
  6. hai hai hai! untunglah pandai masak~ kalau azie,walaupun ada kat mesia,tak reti masak pon kempunan jugak. >.<

    ReplyDelete
  7. ahahah,,
    semangat akak nk makan nasik ayam..
    btw,, saia mintk nasik ayam tu,,
    mcm sedaap ja,,

    ReplyDelete
  8. Adaoi payah nyer nak makan nasi ayam yer berbagai ujian no...sabo je la kalu dah duk diperantauan nie...

    ReplyDelete
  9. tinggal jejak sini...blogwalking...thanks sudi datang blog sy :D

    ReplyDelete
  10. nyum3.. dah lama x pekena nasik ayam...huhu...

    ReplyDelete
  11. hmm...ciannyer..sgt bangga dgn smgt kamu...dr kepayahan tu akhirnya terhasil jugga nasi ayam..n sure nasi ayam yg nie sgt bermkna nilainya krn ia hasil dari kepayahan dan smgt...:)

    ReplyDelete
  12. hehehe..nak ketawa pun ade,kesian pun ade.macam2 ujian nak makan nasi ayam..

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah, Allah tak pernah mengecewakan hambaNya yang mahu berusaha (^_^). Tahniah dik dapat makan nasi ayam hehe.

    ReplyDelete
  14. pagi pagi nmpak gmbar nasi ayam..sedappppnyeee..lapar tengok..

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah, akhirnya berkat usaha gigih dapat juga makan nasi ayam..

    salam kenal.. singgah&follow di sini.. #89..

    http://blogmizzaiza.blogspot.com/

    ReplyDelete
  16. dah puas makan nasi ayam. dah 2 hari makan nasi ayam. ayam pun dah jemu tgk hana ;)

    ReplyDelete
  17. syukur alhamdulillah dpt gak merasa..kalau ngidam kesian ni..hihi

    js done follow you...

    ReplyDelete
  18. duduk kat luar negara memang tough

    terpaksa usaha untuk cr produk halal kan :)

    tapi nanti semua ni jadi kenangan manis :)

    ReplyDelete
  19. waaahhhhh...patutlah pon..org malaysia p jerman rupanya..mmg susahlah nak cari nasik ayam kat sana..hampir2 mustahilkan../haaahaaa.....poslah nasi ayam yg awak masak tuh kat sini..haahaa..btw,pg jerman belajar ke?kos apa amek eh?

    ReplyDelete
  20. follower anda ke 97..susahnya blog tader shoutbox..heeheehee :)

    ReplyDelete
  21. wah ..sedapnya nasi ayam tu .. laparlah ..... tak nak Bluetooth sikit ke kat sini .. ?? ^^

    im new here ... salam ukhuwah fillah

    ReplyDelete